يسعى هذا الموقع إلى تقديم معلومات علمية موثقة باللغة الإنجليزية عن كل ما يصدر باللغة العربية عن الحضارة الأوربية، وبذلك يسعى إلى تعريف الباحثين الغير ملمين بالعربية بالجهد العربي في هذا المجال. هذه المعلومات تأتى بالأساس من جمهورية مصر العربية، بدون إغفال أي إسهامات أخرى من الإخوة المتخصصين في الوطن العربي، شرقه وغربه. وكذلك يسعى الموقع إلى تقديم معلومات عن كل ما يصدر بلغات أوربية عن الحضارة العربية ولاسيما أثناء فترات النقل الثلاثة: نقلنا الأول عن اليونان (ما بين القرن الثاني والرابع الهجري/ الثامن والحادي عشر الميلادي)، ونقل الأوربيين عنا بلغتهم اللاتينية (ما بين القرن الخامس والتاسع الهجري/ الثاني عشر إلى الخامس عشر الميلادي) قبل نهضتهم الحديثة، والتي يردون بدايتها إلى القرن الخامس عشر الميلادي، ثم نقلنا الحديث عن الإنجليز والفرنسيين وغيرهم من الأوربيين بداية من الثاني عشر الهجري/القرن الثامن عشر الميلادي وحتى اليوم.

Tuesday, September 8, 2015

Manar al-Athar open-access photo-archive

Manar al-Athar open-access photo-archive
 with over 17,000 photos for teaching, research, and heritage




The Manar al-Athar open-access photo-archive http://www.manar-al-athar.ox.ac.uk (based at the University of Oxford) aims to provide high resolution, searchable images, freely-downloadable for teaching, research, heritage projects, and publication. It covers buildings and art in the areas of the former Roman empire which later came under Islamic rule (e.g. Syro-Palestine/the Levant, Arabia, Egypt, and North Africa), from ca. 300 BC to the present, but especially Roman, late antique, and early Islamic art, architecture, and sacred sites.


Many of the monuments are now inaccessible to the West making this archive an important long-term resource for research, with downloadable high resolution images which are not watermarked. The records of monuments which are damaged or destroyed will also play a vital role in future restoration. Low resolution copies of these photographs for Powerpoint make them readily suitable for classroom use and demonstrating the shared heritage of the regions covered and the West. The images download with the caption, etc. and credit line in the metadata.

The archive has over 17,000 images already online, as of September 2015. Material is labelled in both English and Arabic to facilitate regional use, with the main instructions also available in some other languages.

http://www.manar-al-athar.ox.ac.uk



يهدف موقع منار الآثار الإلكتروني، التابع لجامعة أكسفورد، إلى تزويدكم بصور عالية الجودة للغايات العلمية والتعليمية والبحثية؛ إذ تحتوي الصور على نماذج معمارية وفنية لمواقع أثرية كانت ضمن مناطق الإمبراطورية الرومانية السابقة والتي وقعت لاحقاً تحت الحكم الإسلامي: مثل بلاد الشام وبعض أجزاء الجزيرة العربية ومصر وشمال أفريقيا وأسبانيا. تمتد الفترة الزمنية لهذه المواقع الأثرية من أيام الإسكندر المقدوني (حوالي 300 قبل الميلاد) والفترة الإسلامية إلى الوقت الحاضر. يعد موقع منار الآثار الإلكتروني الأول من نوعه الذي يزود روّاده بمواد معنونة باللغتين العربية والإنجليزية معاً.

No comments:

Post a Comment