يسعى هذا الموقع إلى تقديم معلومات علمية موثقة باللغة الإنجليزية عن كل ما يصدر باللغة العربية عن الحضارة الأوربية، وبذلك يسعى إلى تعريف الباحثين الغير ملمين بالعربية بالجهد العربي في هذا المجال. هذه المعلومات تأتى بالأساس من جمهورية مصر العربية، بدون إغفال أي إسهامات أخرى من الإخوة المتخصصين في الوطن العربي، شرقه وغربه. وكذلك يسعى الموقع إلى تقديم معلومات عن كل ما يصدر بلغات أوربية عن الحضارة العربية ولاسيما أثناء فترات النقل الثلاثة: نقلنا الأول عن اليونان (ما بين القرن الثاني والرابع الهجري/ الثامن والحادي عشر الميلادي)، ونقل الأوربيين عنا بلغتهم اللاتينية (ما بين القرن الخامس والتاسع الهجري/ الثاني عشر إلى الخامس عشر الميلادي) قبل نهضتهم الحديثة، والتي يردون بدايتها إلى القرن الخامس عشر الميلادي، ثم نقلنا الحديث عن الإنجليز والفرنسيين وغيرهم من الأوربيين بداية من الثاني عشر الهجري/القرن الثامن عشر الميلادي وحتى اليوم.

Tuesday, November 17, 2015

Rachel Mairs gives a seminar about Archaeologists and Language in Petrie

Rachel Mairs (University of Reading) will give a seminar jointly organised by the Institute's History of Archaeology Research Network and the UCL Petrie Museum of Egyptian Archaeology on 19 November.

Abstract

This paper explores the engagement - or lack of engagement - of nineteenth and early twentieth century archaeologists in Egypt and Mesopotamia with the Arabic language.  From Flinders Petrie, who believed that anyone who couldn't pick up Arabic simply wasn't trying hard enough, to Max Mallowan, who had to deal with a junior colleague's excuse that he had 'lost his Arabic book', attitudes to language shaped archaeologists' experience of the Middle East - and the local population's experiences of them.
All welcome!
Any enquiries about the event may be directed to Amara Thornton.